onsdag 22 augusti 2007

Kickad och klar

Kick off. Vilket underbart härligt 80 tals begrepp. Eller är det 90-tal? Tveksamt va? Hur som helst, så förstår man ju var syftet var ändå. Avspark. Tjoho, nu åker vi in i hösten. Nya härliga budgetar. Rekord som ska slås. Titta vad bra vi är, och kom igen nu så tar vi nästa steg. Men det som alla egentligen ser fram emot är en stor blöt fest. Har haft förmånen ändå att åka på några såna genom åren. Under just de där gyllene 90 tals åren när företagen spenderade precis hur mycket pengar som helst på att sparka folk in i hösten. Skandalerna var lika många och blöta som drinkarna och pengarna som bekostade kalaset. Varje år skulle bräcka det förra. Tills någon en dag fick nog och slängde ut alla spektakulära events och svindyr mat och körde en retro kick med pyttipanna och bowling. Till allas enorma besvikelse. Men jag minns känslan jag hade i kroppen på den där gamla syndiga tiden, när det var dags för årets upplaga. Lite lagom fjärilar i magen.
Jag är fjärran ifrån det där idag. Skillnaderna är flera. Nu är det jag som är arrangör. Man tvingas inse exakt hur mycket varenda drink kostar. För fakturan kommer till mig. Kick off med övernattning är mest jobbigt, när man egentligen bara vill hem till sin egen säng. Och det ska teambuildas och minglas. Dansas och pratas. Hur mycket måste klockan bli innan jag får gå och lägga mig?
Att parta med jobbet är inte längre som det var. Att vara bakis och jobba har lite förlorat sin charm. Att vara chef och ansvarig för kicken, är en helt annan bag än att gå dit för ett skönt party med kollegorna. Men nu är det gjort. Stolt är jag. Kickad och klar.

1 kommentar:

Anna ser dej sa...

På pricken! Fast jag är helt övertygad om att du gör förträffliga kickoff:er. Jag vet ju vilken fixar-stjärna du är, mamita:D