lördag 12 juli 2008

Oväntat besök

Igår kväll när lugnet lagt sig igen efter regnet under dagen, och sjön åter var stilla, så fick vi plötsligt oväntat besök nere i sjön. Det var bävern som stilla simmade runt, försiktigt mellan vassen. När den hörde oss verkade den dyka ned, lägga sig blick stilla och ser konstigt lik ut en sten. Sen upp igen, och med sin slimmade, våta kropp glider den stilla vidare. Det var som om den letade efter något. Svägerskan berättade att den annars så rädda och försiktiga bävern en gång kom fram till henne där hon den gången satt ensam på bryggan, och var ledsen. Som om den ville trösta. Djur är speciella. Igår när jag själv fick en stund då jag var hormonstinn och ledsen, och också sökte mig till bryggan, fick jag själv sällskap av katten Sally. Hon som aldrig annars går längre än nödvändigt, följde med mig hela vägen ut på bryggan.

2 kommentarer:

Anna ser dej sa...

Det låter som ni har det härligt i de värmländska skogarna. Och snart på Ölands vackraste plats också. Hoppas ni får en fin semester och att andningen går som en dans... Saknar er redan i stan! Stor kram

Borgarbrackan sa...

tack vännen. vi hade det skönt, även om det var lite pyssel också..miss you too..puss