onsdag 5 januari 2011

Känslor från många håll

Som hela den här graviditeten går känslorna konstant upp och ned. Jag berörs av så mycket utifrån. Och inifrån. Tampas med oändlig tacksamhet ihop med katastroftankar och rädslor. Jag vet, det är normalt säger dem.
Jag följer min kurva säger barnmorskan med det numera bekanta huvudet på sne. Ändå känner jag mig som en tung tung val, som släpar sig ned till vattnet. Noel är otroligt mammig och utvecklar en allt starkare vilja för varje dag. Jag kan börja gråta bara jag tänker på att han skulle ta illa vid sig för att han kommer behöva dela på uppmärksamheten mer nu. Storebror som är 11 är det inte samma kamp med. Det blir tuffare nu. Försöker träna på att alla ni andra har klarat det bra. Det går bra. Det är naturligt. Själv är jag uppvuxen i en skara med 3 syskon. Det gick också bra. Klart det gör. Jag snabbrepar profylaxandning ibland. Har inte riktigt ro i kroppen. Kanske ska packa väskan ikväll. Om utifall att alltså....

3 kommentarer:

Anna ser dej sa...

Jag brukar tänka på vad min kloka svärmor sa till mig när jag gick med samma klump i halsen innan Nils kom: "Tänk vad skönt för Sixten att slippa all uppmärksamhet, utan ha någon att dela den med...". Och jag tror att det ligger något i det. Det kan nog vara rätt skönt att inte vara den enda som ska uppfylla sina föräldrars förväntningar:) Ta hand om dig och känslorna och packa väskan ikväll! Puss o kram!

Anonym sa...

Hej du, det börjar närma sej nu va? Det kommer garanterat att lösa sej, en dag i taget bara. Har amnars inte så värst mycket kloka ord att komma med, kan inte påstå att jag känner mej som någon supermum. Snarast oerhört tafatt och ofta helt misslyckad. Gud så mycket dumt jag gjort - gör. Men ungarna verkar tack och lov tåla mycket och förstå mer än man tror! Gud signe dem. Och så har de ju en förälder till.

Tänker på dej och håller tummarma för en härlig förlossning! Kram fr Pia.

Borgarbrackan sa...

Tack snälla för era värmande ord ! Just nu är jag så trött på att vagga omkring med magen i vädret och smärta lite här och var, att jag längtar till den behagar komma ut. Håller innerligt tummarna att det inte dröjer 2 veckor över tiden som förra gången.