måndag 19 november 2007

Dåliga säljare

Är det något som stör mig så svårt som dåliga säljare. Dvs den sorten som liksom glömmer sin uppgift. Låt oss bena ut rollerna.
Säljare = vilja hitta en lösning för kunden. Kund= ställa krav och förhandla. ok? Vad går då snett när följande konversation inträffar ??:

Kund: Det är för högt pris. Vi kan inte betala så mycket.
Säljare: Jaha, men jag har kollat med min chef. Jag kan inte sänka mer än så.
Kund: Ok, ja det var ju tråkigt för så mycket kan vi inte betala.
Säljare: Nej, men som sagt jag har kollat med min chef...

Kund: Hur vore det om du utifrån det jag har sagt att jag kan betala, presenterar en lösning ?
Säljare: Ja, jo visst det kan jag göra. Men som sagt, jag har kollat med min chef och ett lägre pris kan jag inte ge.
Kund: Nej, du har sagt det nu. Men du kanske ska fokusera på vad du KAN göra för det pris jag är beredd att betala istället för vad du inte kan göra.
Säljare: Jo, visst, det kan jag kanske göra, men..
Kund: Bra, då hör du av dig då när du har gjort det.
Säljare: Ja, jo det kan vi säga. Men..
Kund: Adjö.

3 kommentarer:

Anna ser dej sa...

Jag håller med. Och tänker att det är rätt oproffsigt att skicka en halvtaskig säljare till säljchefen, som förmodligen är en jävel på just försäljning. Och kommer man dessutom till en av de främsta, som fröken fräken, så får man definitivt passa sig om man inte är ett riktigt bra säljsvin...:D

Borgarbrackan sa...

;-D Det vet du... Men visst har man en släng av arbetsskada...

Anonym sa...

Å andra sidan kan ju det omvända gälla, nämligen att kunden, oavsett fakta framlagt från säljaren fortsätter fokusera på priset. Kunder vill gärna jämföra ojämförliga varor eller tjänster med varandra också...