fredag 18 januari 2008

En högre himmel



Det här är tiden på året som Lundell beskrivit nästan bäst av alla. "Det enda man ser är Konsums gröna skylt som lyser fint i mörkret. Det är inte kul alltså.."
Grått, blött och regnigt. På nåt vis känns det som en tyngd över ens axlar. Som en våt, blöt filt som hänger klent över ens huvud, och på grund av tyngden så börjar den bågna över dig och den närmar sig mitt huvud. Jag känner mig liten. Instängd. Tungt att andas.
Det är då jag plockar fram mina Italien bilder. En annan värld öppnar sig. En värld så frisk och sund att huden påverkas på några dagar. Luften så klar, kall och krispig att jag tror jag kan bryta den i bitar. Den vita massan som breder ut sig som ett perfekt gräddtäcke över en smaskig tårta. Mjukt, tjockt och fylligt. När solen kommer fram blir det så starkt, bländande och mäktigt att jag nästan måste böja ned blicken. Jag känner mig fri, frisk, stark och lycklig. Det är magi.
Viva Italia.

Inga kommentarer: