onsdag 10 oktober 2007

Ett misstag gör man ofta flera gånger

Oh ja visst är det så. I mitt fall kan jag räkna upp många exempel på denna tes.
1. Mina otaliga inköp av praktiska, oantastligt effektiva, träningsredskap ifrån TV-shop..
2. Bokklubbar. Jag går med nu för att få den där pläden, väskan, smycket eller vad det nu kan vara och dessutom en hög snygga böcker för en spottstyver. Sen säger jag upp medlemskapet direkt....
3. Impuls besök hos okända frisörer. Alla som känner mig väl har nog hört mig berätta min mardröms historia från säkert 10 år sedan, när jag med ett långt hårsvall på tillfälligt besök i Stockholm trippar in på första bästa hål i väggen som har en frisör skylt ovanför dörren. Toppa bara, säger jag. 1 timme senare kommer jag ut med en tuperad hockeyfrilla. Jag grät i timmar och svor på att aldrig begå det misstaget igen. Det höll till igår. Blev bara så innerligt trött på solblekta toppar och råttfärgad hårbotten så jag bestämde mig att nu får det vara slut. Och med en mycket stark drivkraft i otåligheten så bestämde jag mig för att det då handlar om att göra det idag. Givetvis var min gamla frisör upptagen, men upptäckte då att det finns recensioner av frisörer på nätet. Valde ut en som fått bra kritik för sin skickliga och trevliga personal. Fick tid direkt efter jobbet. Perfekt. Upplevelsen blev tyvärr tydliga kommunikationsproblem och en känsla av att det ville ha ut mig därifrån för att kunna stänga så fort som möjligt. "Ville du bli klippt också?" "vill du att jag fönar, eller räcker det med bara torkning"? Kan bara konstatera att det finns en anledning till att en frisör tar halva priset jämfört med en annan. Det är ett val man måste göra. Vad är det värt att riskera hockeyfrilla?

Inga kommentarer: