tisdag 24 mars 2009

Off season


Vilket lugn det råder. Redan när vi kommer av flygplanet, jag och Noel, så undrar jag om jag gått rätt väg in i den lilla terminalen. Vid bagagebandet står bara en annan man. Men jag får mitt bagage och vandrar vidare ut till flygbussen. Hittar till slut hållplatsen och funderar som bäst både på om jag ska fälla ihop vagnen i förväg samt om jag har tillräckligt med kontanter. 70 spänn. Räcker det? Svaret får jag minuterna senare när flygbussen kommer. Den är som vilken lokal SL buss som helst. Jag kan köra på med vagnen som den är. Det kostar 21 kr! 8 min senare står jag inne på centralstationen i Kalmar. Det är onekligen lättare i en liten stad.
Men så är det också off season här. Jag vet hur det ser ut en lördag förmiddag i juli. Då när alla turisterna skränar runt som galna måsar. Det är kontrasterna som är charmen på nåt vis. Ännu större skillnader blir det där jag spenderat de senaste dygnen. Uppe på norra Öland i Byrum Sandvik. Där är det bara vinden, och det evigt brusande vågorna som övervintrar. De håller på och värmer upp inför sommaren. Det luktar tång. Salt. Och försiktig vår.

Inga kommentarer: