onsdag 4 mars 2009

Så lätt men ändå så svårt

Ni som liksom jag jobbar med försäljning eller för all del kanske mest psykologi, kanske har hört talas om Lafferkurvan Det är ett fenomen som bygger på att 5 % av oss i princip tackar JA till vad som helst, precis som 5 % tackar NEJ till ALLT som erbjuds. Det är förstås intressant ur försäljningssynpunkt då man kan påstå att bara genom att ställa frågan, kan du få ca 5 % JA. Jag tänker ofta på det när jag själv är ute och handlar och finner det allt som oftast fungera.
Men det är däremot förvånande hur otroligt sällan man faktiskt får frågan. Hur kan butikerna missa denna extremt lätta möjlighet att försöka öka merförsäljningen?
Jag känner till ett test som gjordes i en Konsum butik för en tid sedan där all kassapersonal instruerades att alltid som rutin ställa frågan till alla kunder:
- Får det lov att vara en TRISS lott också? Det byggde på att någon hade påstått att lotter inte gick att sälja i kassan. Ni kan drömma om hur många lotter som såldes bara genom det enkla fenomenet att personalen började ställa frågan...
Igår fick jag återvända till babyaffären där vi nyligen införskaffade en ihopfällbar resevagn. Den var inte svindyr, men inte jättebillig heller. Hur kunde de då bara missa det faktum att ställa frågan:
Vill ni ha en tillhörande åkpåse också? I det fallet hade det ju inte ens varit ett val för oss, mitt i vintern. Men ack nej.
Funderar på om jag kan bli försäljningens Miss Gordon Ramsey i framtiden...

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, så resonerar en sann försäljningsdrottning! Men jag har faktiskt också reflekterat över att expediter väldigt sällan bryr sig om sina kunder (tycker snarare jag får känslan av att störa), vilket förvånar med tanke på hur mycket de förlorar. Du hjärtat, du har en bra idé till ett eget litet utbildningsföretag, eller snacka in dig hos din man.....;-) KRAM!