torsdag 2 april 2009

Den stora mammabikten


I söndags var jag tillsammans med mina nyfunna mammavänner ifrån mammagruppen på detta trevliga evenemang. Det var en kul företeelse. Redan på buss 44 ner till Cirkus kunde vi fnissandes konstatsera att det bara var tjejer/kvinnor på bussen denna tidiga söndagmorgon. Kanske till busschaufförens stora glädje. Väl därinne på Cirkus bland minglande morgontröttisar, funderade vi på om det gick att utläsa att just vi var småbarnsmammor. Dvs, vi tillhörde gruppen som fortfarande hade fotriktiga skor, jeans, och praktisk fleecetröja under den bebiskladdiga kappan. Inte till dem som hade korta kjolar, höga klackstövlar, och korta skinnjackor.
Föreläsarna var av blandad kvalitet. Mina personliga favoriter var Jana Söderberg, samtalsterapeut, som pratade om att vända måsten till vilja. Hur intressant vi behandlar småbarn när de gör något som de inte får. Vi avleder deras uppmärksamhet till något roligt och kul. Tänk om vi kunde använda det på oss själva? Eller om att vi så mycket vet vad vi inte gillar. Vad vi inte vill ha. Vad vi inte är bra på. Men så mycket svårare det är att veta vad vi vill, och vad vi är bra på.
Emma Hambergs avslutande budord var rätt kul också. Jag tar med mig:
Du skall alltid hava sex före Ajax
Men dagens stjärna går ändå till hon som vann tävlingen om bästa mammabikt. En störtskön tjej som stod rakt upp och ned och berättade med allvar i tonen om hennes två bikter:
1. De hade pratat om att de skulle öppna ett fondkonto när de fick lille Gustav, nu 11 månader, och sätta in barnbidraget på. Det var bara det att det hade inte riktigt blivit så. Det hade istället blivit så att hon hade råkat köpa rätt mycket skor på de senaste..
2. De andra var att hon var så otroligt avundsjuk på att hennes lille Gustav var så pappig. Trots all den tid som hon spenderade med honom, så var det bara pappa som gällde när han kom hem. Hon önskade att hon var en sån härlig mamma som bara tyckte det var kul att de hade en sån fin relation..Men det var hon inte. Hon var helt enkelt sjukt avundsjuk.
Jag skrattade högt när jag såg videon.
Varför jag tyckte det var så extra kul, kan ni ju bara gissa...

3 kommentarer:

Yogamamma sa...

Lät som en inspirerande dag. Och Jana är något av en förebild för mig, hon har gått samma utbildning som jag gör nu

Maltes mamma sa...

Har också varit på föreläsning med Jana och jag upplevde henne så gedigen och ärlig, självklart psykosyntesare...;-)Jag är också avundsjuk på Maltes pappa och lite sur på Malte för att han inte verkar förså bättre...Ska tänka på det där med ajaxen. Puss

Borgarbrackan sa...

Ah, ni psykosyntesare kände igen henne alltså;-) Jag då förstår jag varför jag gillade henne. Men dessutom var hon bra på att förmedla sitt budskap vilket inte alls alltid alla kloka människor klarar av. Får kanske kolla in om hon har några kloka böcker att läsa. Några tips av er kanske?
KRAM !