måndag 9 november 2009

Delade erfarenheter

Tänk vad bra det är med erfarenheter att dela med sig av. Ibland kan man tänka på hur de gjorde förr. Mammorna alltså. När det inte fanns någon BVC till hands. Eller vårdguide. Eller sjukvårdsupplysning, på telefon, dygnet runt. Eller mammagrupper.
Den här gången var det en av mina kloka mammakompisar ifrån föräldragruppen som gav mig insikten.
Noel har som sagt varit sjuk sedan i fredags. Jag ringde sjukvårdsupplysningen, för att kolla av hur man skulle förhålla sig till en ev svininfluensa. För det är förstås det absolut troligaste att han har drabbats av. Det eller möjligen vanlig influensa. De var coola, och sa bara att man skulle ta det lugnt hemma, och följa allmäntillståndet. Nånstans i mediahetsen kring svinisen, så glömmer man liksom helt bort alla vanliga sjukdomar det små liven kan drabbas av. En kollega påminde mig om att han kan ju ha öroninflammation? Eller halsfluss? Med det i åtanke gick jag ned till vårdcentralen för att kolla av. Han kunde konstatera att nej, det var inget av ovanstående. Noel hade fått lite små röda utslag, men inte så farligt. Han tittade på dem också, men sa bara att det är förmodligen en virusinfektion. Sen ikväll, blev han plötsligt mycket piggare, och febern hade lättat ordentligt. Han tog ett kvällsbad, och då såg jag att han var full av röda prickar. Då slog det mig som en blixt från ovan. Javisst, det här har jag sett förut. När Cissi, en av mammorna, hade berättat om när sin lilla tjej fick 3-dagarsfebern. Jag såg t.om en bild på henne, alldeles full av prickar. Precis så, såg han ut. Läste på i en av gratisböckerna man fått om barnsjukdomar. Hmmm, plötslig hög feber, lätt diarée, ont i kroppen, feberkramper, och sen efter 3-4 dagar, plötsligt lättad feber, och så utslagen. Där satt den. Tror jag i alla fall. Tack för tipset, kära mammakollega.

1 kommentar:

Anna ser dej sa...

Så skönt att han är bättre, Noel. Men puh, vad stressad man kan bli när de är sjuka de små liven. Och precis, det är ju de allra allvarligaste sjukdomarna man kommer att tänka på så klart. "Är det förkylning, nej, det måste vara dysenteri." Sköt om er och hoppas ni har en bra helg på bättringsvägen. Och jag längtar till nästa helg... Kram!