lördag 7 november 2009

mamma - med och utan koll...

De senaste dagarna har jag känt mig som en typisk förstagångsmamma. Helt utan koll. Micke har varit borta med jobbet några dagar, och jag har pusslat logistiken med hämtning/lämning och möten på jobbet. Inget unikt kan ni tycka. Nej, jag vet. Men det är fortfarande rätt många saker som jag verkligen inte har koll på. Till exempel hur lång tid det tar att transportera sig till och från dagis, kommunalt..Det tar inte en halvtimme. Det tar minst 45 min. Nej, man har aldrig tur med bussbyten när man behöver det. Konsekvens: 2 dagar i rad har jag tagit taxi, antingen till eller från jobbet...En annan grej är det här med vad barnen ska ha på sig på dagis. Utekläder alltså. Vi har overall. Så långt, rätt tror jag. Jag tyckte vi gjorde ett kap när vi köpte prisvärda kängor, som skulle vara vattentäta (har jag för mig) och små söta galonvantar som var så krångliga att få på, att det istället blivit fleecetumvantar. När jag häromdagen hämtade en trött kille, så fick det bli utan de dyngsura kängorna, och drypande vantarna.
Men vissa saker har jag uppenbarligen koll på. De viktigare sakerna. Som att jag känner igen när mitt barn är sjuk. När jag hämtade igår, så såg jag på honom att han såg dålig ut. Han känns lite varm, säger jag, undrande till dagisfröken. Det är nog bara det att det är varmt härinne, svarar hon. Väl hemma fick jag bädda ned en liten kille med 39 graders feber. Så lite koll har jag trots allt. Tryggt att veta nånstans.

1 kommentar:

Anna ser dej sa...

Du, är det någon som har koll så är det du tror jag:-) Tycker det låter lite glamoröst att komma farande i taxi också. Lite så där viktigt och business-aktigt. Men, jag håller med. Vissa saker tar det tid att få kläm på. Om man någonsin får det... Kram!