söndag 19 oktober 2008

Helg 1 - the mama's

Förra helgen hade jag förmånen att ha en av mina allra bästa och närmaste vänner på besök hos mig, och hon bodde dessutom hos mig och Noel hela helgen. Resten av familjen var på fotbollsläger.
Under sköna regniga promenader, filtar i soffan och doften av kryddigt chaité hann vi komma nära igen. Det var alldeles för länge sedan.
På lördagen anslöt sedan två av de andra tjejerna ifrån vår lilla klan som skapades under gymnasietiden. Bara två av oss bor här i huvudstaden så det är inte alltför ofta vi kan sammanstråla.
Vi sitter här runt mitt köksbord, och mycket är som förr. Jag inbillar mig att vi ser nästan likadana ut faktiskt. Men den stora skillnaden är samtalsämnen.
Då: killar, killar och killar, relationer och käääänslor
Nu: Dagisplatser, uppdelning av ansvar hemma, föräldraledighet, amning, nattningsrutiner m.m
Jag fick under helgen flera lite skrämmande exempel på att jag blivit en sån som jag hånade innan. Med ett uppdämt behov av att prata om dessa saker så bara bubblar det ur mig.
It's official - I'm a mama!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, tänk vad livet förändras, vad man får omvärdera saker och ting och så mycket man begriper nu när man själv har blivit mamma. I somras när Pia och jag satt på fik med våra snälla barn, då utbrast en karriärssugen ung kvinna snorkigt "barn borde förbjudas på café och restauranger". Vi skrattade och insåg att det kunde varit ha varit vi för några år sedan. Vi har börjat ett nytt liv! I love you honey!

Yogamamma sa...

men fan vad skönt det är att vara MAMA. Tycker jag. Och de där andra samtalsämnena kommer nog tillbaka tror jag. Barnen växer upp och vi hittar nya intressen. Eller snackar killar igen, vad vet jag ;)

Borgarbrackan sa...

maltes mamma: Ja, man kan nog bara skratta åt det och inse att det är tur att livet förändras och vi med det..Love you to Bejby

yogamamma: Jag tror som du faktiskt att de där ämnena ändå är eviga på nåt vis, även om perspektivet förändras vartefter. Tack och lov kanske..;-)

Anonym sa...

Det var underbart att få umgås med så härliga pinglor en hel kväll! Mycket har förändrats sen för några år sen: samtalsämnena, var vi ses och hur ofta.

Det som slår mig varje gång vi ses är hur häftigt det är att ha varit igenom så många olika perioder i livet tillsammans. Och jag är glad att det äntligen är fler än jag som är kvällströtta nu för tiden:D

Puss o kram!