tisdag 21 oktober 2008

Helg 2 - morfar

Helgen som nu gått gick i familjens tecken. Morfar var nämligen uppe på besök för att möta sitt 6e barnbarn. 6e killen i klanen! Visst är det komiskt f.ö när man börjar prata om sina föräldrar som morfar och mormor..Ytterligare en följd av föräldraskapet.
Att få ihop en familjeträff med morfar och hans fru, samt syster med familj innebar två rejäla övningar för mig:
1. Konsten att inte vara alla till lags. Det är något som jag återkommer till ganska ofta, och känner hur trött jag är på att vara den som alltid anpassar mig, alltid är flexibel, alltid fixar och donar för att det ska bli så bra som möjligt för alla de andra. Men samtidigt blir förbannad och irriterad över att jag gör så. Jag vet ju att det är bara jag själv som kan sätta dessa gränser, men det är fortfarande svårt, speciellt med gamla invanda roller som satt sig inom en familj.
2. Att kapa det som jag tänkt hinna med under dagen, ned till ungefär en tiondel...

Inga kommentarer: