onsdag 22 oktober 2008

Kanske har det vänt ?



För ett antal månader sedan skrev jag om hur vi matas och matas dag in och dag ut med negativa nyheter. Av någon outgrundlig anledning gillar vi att läsa om det. Att grotta i det. Men hur påverkar det oss i längden? Nu i finanskrisens spår där vi alla förväntas förstå men ingen gör det. Dow Jones, Nasdaq, reporäntor, långa och korta räntor. Vi får ett nytt kallsnacksämne utöver vädret att ta till. -Det är ett jäkla skit det här med finanskrisen. -Hur gör ni med räntan?
Vad som borde visas är istället ett utbildningsprogram där man gör ett försök att förklara för de 95 % av Sveriges befolkning som inte jobbar med dessa termer dagligdags, och som inte förstår, trots 60 poäng Nationalekonomi (undertecknad kan vittna om detta..)
Hur som helst, så är det ingen ände på eländet. Krisen är bara grädde på moset, mot de övriga morden, mobbningen och annat skoj vi matas med.
Men de senaste dagarna har jag sett flera exempel på att det kanske finns en svagt blåsande motvind. I Tv4 programmet Efter tio har Malou vid flera tillfällen de senaste veckorna intervjuat personer som vittnar om denna försiktiga positiva trend.
- Hanne Kjöller - som skriver om det positiva att vara förälder. Hur bra, och fantastiskt förspänt vi har det idag, och att vi helt enkelt borde sluta klaga.
- Bosse Angelöw- som skrivit den härliga boken Glädjerapporten- en bok om positiva nyheter! Och han pratar om hur programmerade vi är att söka och leta problem.

Jag myser i hela själen. Hoppas innerligt att det här kan vara början på nåt nytt. Eureka!!

4 kommentarer:

Yogamamma sa...

Härliga boktips. Jag ska önska mig båda i julklapp.

Anonym sa...

Malou efter 10...kul för dig som kan sitta och häcka framför tvn sådär mitt på dagen när en annan sliter på kommunen...;-). Men jag håller med, jag har resignerat (svårt ord), har liksom förträngt det där med finanskrisen, låtsas som om den inte finns och bara betalar räkningarna från ett snabbt sinande konto varje månad. Och jag har slutat titta på aktuellt och orkar inte med P1 på morgnarna längre...det blir för tungt.

Borgarbrackan sa...

yogamamma: Ja gör det, själv kastade jag mig in på adlibris.com

maltes mamma: Japp, du vet hur skönt det är att hinna med dessa dagsprogram..men vi måste stå upp mot eländes bruset. Det finns så mycket positivt där ute, det jobbiga är bara att vi alltför sällan påminner varandra om det.
Puss

Anonym sa...

Jo, men det är nog så att det börjar anas en motreaktion till allt eländes elände. Det är ändå en hel del mindfullness, närvaro, glädje och möten som dyker upp i böcker och eventuellt ibland i andra medier. Det är hoppfullt. Och behövligt. Mer glädje åt folket!