onsdag 20 augusti 2008

Negativ buzz....


Ett av min och sambons favoritämne är depressionsnyheter. Vi möter dem nästan dagligen. Slå på Nyhetsmorgon och dröm om ett mysigt resereportage, ett porträtt av hur någon lyckats med att uppfylla sin dröm,eller bara ett happy ending av något slag. Men ack nej! Istället förundras man över hur mycket negativa nyheter man matar ut. Utöver allt elände som faktiskt händer; flygolyckor, svält, krig, mobbing etc. så har det gått så långt att man idag vänder en annars positiv nyhet till något skit. Bilden här visar ett klipp ifrån Stockolm City några dagar före sommarloven skulle börja....
Frågan vi ofta ställer oss är vilken effekt får det här på oss? När ska någon våga ändra på det faktum att vi människor till synes älskar att gräva i andras skit och läser mest av allt brott och straff nyheter?
Kan det också vara så att det satt sig i den svenska folksjälen så djupt att det finns oerhört få som vågar sticka ut hakan och säga: Det här har jag lyckats med. Jag är bra. Jag tror att jag kommer att vinna. Jag har en målsättning om 8 OS guld.
Phelps gjorde det- och han lyckades
Han som vann årets vasalopp visste flera dagar före att han skulle vinna- och han lyckades
Många andra är nöjda med att vara med och göra sitt bästa - och de lyckas inte alltid så bra som vi sett..

2 kommentarer:

Yogamamma sa...

Hej och tack för din fina kommentar hos mig.
Angående ditt inlägg kan jag bara säga - jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Många gånger väljer jag bort att läsa tidning och se nyheter just för att det fokuseras alltför mycket på elände. Visst, det går inte att blunda, men jäklars vilken positiv energi media kunde sprida, också

Och stort lycka till inför förlossningen. Det är magiskt och alldeles alldeles underbart!

Borgarbrackan sa...

Hej, vad kul att du tittade in.
Nej, jag vet, man kan tycka att media kunde ta ett ansvar att åtminstone bredda sig lite och visa på att det finns en annan sida också.. Tack för lyckönskningen, jag hoppas att det startar i helgen annars blir jag igångsatt på mån/tis..