tisdag 16 december 2008

Den elaka kattmodern

Vi har en kattfröken. Sally. Eller rättare sagt, om min sambo får säga vad han tycker så är det JAG som har en katt.. Fast han tycker att hon är mysig också. Jag har alltid varit lite av en kattmänniska. Växte upp med katter omkring mig. Bokstavligt talat faktiskt, då min mamma lät en liten kattunge åka bredvid mig i barnvagnen i princip jämt. Fjärran ifrån dagens allergivarningar kan man säga. Vi skaffade Sally efter ganska lång övervägan och för all del också tjat ifrån bonussonen. Jag hade tänkt mig en som skulle bli en stor, trygg, självständig, kelen, hankatt. Det blev en talande, mycket uppmärksamhetkrävande, bottenlös, katthona. Sally. Hon är nu dryga året och jag har nog alltid känt att jag inte räckt till för henne då hon i princip skulle vilja bli omkringburen av mig, eller sitta i mitt knä de flesta av dygnets timmar. Men sedan Noel kom har jag förvandlats till den elaka kattmodern. Åtminstone känns det så. Jag blir liksom irriterad på henne när hon jamar uppfodrande och springer runt mina fötter när jag kommer upp på morgonen för att tillaga första mjölkflaskan. Mitt knä är allt som oftast upptagen redan och är det inte det så njuter jag gärna av en stunds ensamhet. Med andra ord har vi en fnurra på tråden helt klart, Sally och jag. Jag hoppas det går över med tiden.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag och Peter får ta hand om Sally över nyår! Och Malte kommer säkert att klappa henne hårdhänt... Första "mjölkflaskan"? Har du lagt ner amningen? Vad skönt att du fattat det beslutet isåfall. Tänk att det aldrig blir som man har tänkt sig, varken med katt eller amning..;-) Pusssssss

Catwoman sa...

Du räcker utmärkt till!!! Hon vill ju bara ha lite lööve, som alla vi andra...:) kramkram

Borgarbrackan sa...

Maltes mamma - ha ha ja det blir en kamp för Malte att få tag på henne kan jag säga.. Hon är livrädd för barn i allmänhet och alla under 5 år i synnerhet.
Ja, jag ammar bara lite på morgon och kväll så får han i sig lite bröstmjölk ändå men annars är det ersättning mestadels som gäller. Ja, som läget var så känns det jättebra och har funkat kanon. Puss

Catwoman, du må tro att jag tänker på dig med ett sting av dåligt samvete, då jag har en bild av att du ger dina katter i plural lots of löööve...kram