tisdag 24 februari 2009

Erkänd världsmedborgare


Nu har vi fått ytterligare ett kvitto på vår nya världsmedborgare. Noel har fått ett pass! Det ska nämligen ut och flygas om 1 vecka ungefär när vi åker till Italien för några sköna dagar i förhoppningsvis soliga alper.
Ibland kan man bli en smula imponerad över hur utvecklingen går framåt. Det blev jag onekligen när jag för 1 vecka sen skulle lämna in ansökan för pass till lillen. Jag minns med fasa evighetslånga köer, passfotoautomater som det skulle växlas pengar till för att sedan kämpa för att få till en godkänd bild där tillräckligt mycket av örat syntes. Det var rätt segt helt enkelt. När jag nu med en chockerande snabbhet kom fram till kassan, möttes jag av en tillbakalutad kille i 25-årsåldern. Fick snabba instruktioner om att sätta Noel på pallen bredvid. Med enkla knapptryckningar ställdes sedan den dolda kameran in i rätt vinkel, och sedan plockade han fram ett metspö med en skallra längst ut, som han viftade förstrött med framför skärmen. Fortfarande lika tillbakalutad. Men det lyckades. Som på löpande band.
En utveckling i rätt riktning helt klart.

3 kommentarer:

Hälsingemamma sa...

Det roligaste med pass åt sådana små godingar är att de skriver längden! I vår sons pass står det att han är 64 cm och det var år 2007. Passet är giltigt i tre år till.....
Trevlig resa. Italy is lovely!

Anonym sa...

Jag minns samma reaktion på teknikens utveckling när Malte skulle få sitt pass. Perfekt för småkids. Dock såg jag damer som inte var lika nöjda med sitt foto och som snällt bad polisen om ett nytt för att hon såg för ful ut, men se det gick inte....Ha det så gott i Italien! Kram

Borgarbrackan sa...

Hälsingemamma-ja visst är det? Jag ler varje gång jag tittar i det och ser att det står 69 cm. ;-) Tack, ja jag längtar till avresa nu.

Maltes mamma- ha ha..nej jag fick faktiskt möjligheten att godkänna kortet, men det gjorde jag förstås på första försöket..Han är ju lika söt i alla lägen;-) tack snälla, men vi hörs nog innan dess. KRAM