tisdag 10 februari 2009

Minisemester i Malmö


Vi har varit på blixtvisit i Skåne över några dagar. Sambon skulle ned och jobba och jag lekte lyxhustru och följde med, tillsammans med Noel förstås. Vi flög ned, vilket var premiär för lilleman, och gick strålande. Ja i alla fall på vägen ned. Hem var det lite kinkigare. Malmö aviation har precis som Ryan air det ofattbara systemet med fria sittplatser. Varför?? Det enda det resulterar i är än mer stressade människor som tvingas köa halvtimmevis innan för att få en chans att sitta bredvid sitt resesällskap. Och sen har vi förstås dagens irritationsobjekt. Medelålders, kraftigt överviktiga, affärsmän, som satt sig tillrätta längst ut på raden av platser. Här sitter vi. Tänker inte flytta på oss för allt i världen. Det är vår fulla rätt. Så gissar vi att de tänker. För när vi kom med vår skrikande lilla unge i famnen, och förgäves sökte med blicken efter två lediga sittplatser bredvid varandra. Eller åtminstone en på varsin sida om mittgången. Vi stannade upp vid två av kalibern affärsmän, beskrivna ovan. En man och en kvinna. Ingen av dem tog minsta notis om oss där vi kom och sökte deras blick för att se om de kunde tänka sig att hjälpa oss med att erbjuda sig att byta plats så att vi kunde sitta bredvid varandra. Eller åtminstone hoppa in ett hack. Men ack nej. Så jag fick hoppa in med Noel i famnen på mittplatsen på den ena raden. Micke på den andra. Noel var inte happy. Jag lyckades pilla i honom lite blåbärsyoghurt och banan, men med ett väldigt kladdande. Bara att kapitulera för att den nyinköpta fleecetröjan kanske för evigt har ett skönt blåbärsminne. Det var träning för mig. Det gick faktiskt ganska bra och han somnade sen i min famn. Jag verkligen tränade mig på att försöka tänka goda tankar om affärskvinnan bredvid. Det var säkert så att hon hade ont i benen och behövde sitta närmast gången..Precis som herr ölmage mittemot..

Övrigt noterat under sköna Malmödagar
- Servicefolket är mycket, mycket gladare och trevligare i Malmö än i Stockholm. T.om HM's snipiga äldre damkassörskor var ett under av trevnad om jag jämför med huvudstaden
- Det blåser jämt där nere. Iskalla vindar nu förstås. Ofattbart att mösstrenden inte kommit till detta blåshål.
- Folk gör allt för att röka. Eller är det för att vara kontinentala? Har aldrig sett så många människor under filtar och värmare på uteserveringar i februari!!
- Barnvagnstrendhysterin som vi kan dela in i två lag; Bugaboo eller Teutonia i Stockholm existerar inte alls i Malmö. Såg knappt ens en trehjuling..
- Malmö är en liten stad. Stockholm är en mycket större, liten stad.

Inga kommentarer: