söndag 24 juni 2007


Midsommar kom, gick och segrade..

Tack och lov att det är en fredag i alla fall. För att göra en lång historia kort som min mamma alltid brukar säga, men aldrig göra.. Det blev en härlig mix av ofantligt mycket och god mat, med tyngdpunkt på det bästa av allt. Sillen. I alla dess former. Men trots min svaghet för gucksillar, dvs västkustblandningar med rom och annat gojs, så är en klassisk matje med rödlök,gräddfil och gräslök rätt oslagbart. Ölandssnaps förstås. Min hemliga blandning. För alla utom de få lyckligt delgivna. Jordgubbar. Plocka blommor på ängen. Resa midsommarstång minsann. Och dansa! Det var inte igår man gjorde små grodorna. Galen sexkamp, absolut mest roligt för oss vuxna med sjuk tävlingsinstinkt. Allt värre i takt med alkoholintaget. Grillning med eftersittning till tonerna av en gitarr och vår aldrig så sköna allsång. Ungdomarna (!) med småbarn bad oss sänka musiken framåt småtimmarna. Kvar blev vi ute på verandan, med ett allt svalare rödvinsglas, och bevittnade det aldrig sinande magiska midsommarljuset över ängen.

Det enda som tar ned vuxenpoängen något från ovan beskrivning är kanske graden av spillror jag och min kära sambo var dagen efter. Lika ynkliga som vädret med ett strilande regn i jämn takt med våra snarkningar i soffan.

Inga kommentarer: