lördag 15 augusti 2009

En annan sida

För att ändå ge rättvisa åt det förlovade lågtryckens land, så måste jag ju också berätta om den andra sidan av Cypern. Den där man kan ana synen på kvinnan, och jämställdheten, som är en bit ifrån den i Sverige. För det kan väl bara vara den egentliga anledningen bakom bristen på utbud av barnmatsburkar tex. Här är alla burkar endast bestående av skumma puréer, helt utan tuggmotstånd. Lite för att säga ; Ja, men vill du ha riktig mat till ditt barn så får du faktiskt laga den själv. Vad trodde du?
Eller som den behandlingen jag stötte på när jag en sen kväll råkat ut för en illvillig bankomat som svalde mitt VISA kort. Dagen efter gick jag dit för att få tillbaka kortet och då utspelade sig följande scen:
- Hej jag behöver få tillbaka mitt VISA kort som automaten tog i går kväll.
- Är du säker på att den gjorde det? (besvärad bankman med misstänksam min)
- Ja, jag är förstås helt säker på det. Jag såg det hända. Och min man också
(tillade jag snabbt, för att bevisa att jag inte var en singelkvinna som skulle dra vidare till Aiya Napa..)
- Det var konstigt, för jag tittade i morse och då låg där inget kort.
- Ja det var ju väldigt konstigt för vi såg som sagt det hända.
- Ja, men du vet att när automaten tar ett kort sådär, då kan jag inte lämna tillbaka det (!)
- Det låter ju också väldigt konstigt, för vi träffade på en tjej igår här som berättade att samma sak hänt henne och då fick hon tillbaka sitt kort.
Bankmannen reser sig nu med mycket besvärad min. Går till automaten. Öppnar dörren. Drar ut en liten låda, och vad ligger där om inte mycket riktigt mitt kort. Jag fick verkligen upprepa ett kallt mantra inom mig: Lugn nu. Lugn. Det kommer inte att hjälpa dig om du säger honom ett sanningens ord nu. Han går tillbaka till sin dator. Klick. Klick. Och vips så ser jag en standardiserad färdig blankett som just är till för att fyllas i när någon ska få tillbaka sitt kort. Några minuter senare kunde jag gå ut därifrån med kortet i handen. Vreden fick jag kanalisera bort i det kristallklara, turkosblå havet som väntade utanför dörren.

Inga kommentarer: